Przykładowy zakres czynności i obowiązków Zarządcy świadczonych na rzecz wspólnoty:
- Powierzenie zarządzania nieruchomością odbywa się na podstawie umowy zaaprobowanej przez zebranie Właścicieli lokali, określającej obowiązki Zarządcy i wzajemne zobowiązania stron.
- Zarząd sprawowany jest z poszanowaniem wszystkich kompetencji zebrania Właścicieli lokali, o których jest mowa w ustawie o własności lokali.
- Właściciele lokali na zebraniu wspólnoty podejmują uchwałę o wysokości zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz akceptują wydatki ujęte w rocznym planie gospodarczym. Wydatki na remonty są pokrywane z wyodrębnionego funduszu remontowego.
- Wszystkie rozliczenia wspólnota prowadzi za pośrednictwem własnego rachunku bankowego, księgowość wspólnoty prowadzona jest w systemie komputerowym, zapewniającym aktualność i przejrzystość zapisów.
- Nieruchomość ma zapewnioną opiekę konserwatorów: elektryka, hydraulika, konserwatora domofonów.
- Przeprowadzane są 5-letnie i coroczne przeglądy wymagane ustawą Prawo Budowlane, w tym przegląd instalacji gazowych oraz przewodów spalinowych i wentylacyjnych.
- Zawierane są własne umowy na dostawę do nieruchomości energii elektrycznej, gazu i wody oraz na wywóz nieczystości, odprowadzanie ścieków.
- Przedstawiony jest niezwłocznie do aprobaty Właścicieli lokali regulamin porządku domowego, normujący zasady korzystania z nieruchomości wspólnej.
- O wysokości zaliczek na koszty zarządzania nieruchomością wspólną i opłat rozliczanych wspólnie (odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości) Właściciele lokali informowani są w dostarczonych informacjach o zaliczkach, a wpłat mogą dokonywać na podstawie zleceń stałych, w kasie banku lub na poczcie (blankiety wpłat dostarcza zarządca). Powyższe wpłaty podlegają z końcem roku rozliczeniu w rocznym sprawozdaniu finansowym.
- Wszystkie opłaty na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej są naliczane w/ g powierzchni użytkowej mieszkania. Opłaty za wodę i ścieki rozlicza się w/g odczytu liczników, wywóz śmieci w/g liczby zamieszkałych w lokalach osób.
- Wspólnota pobiera pożytki za umieszczone na budynku reklamy i wydzierżawione pomieszczenia utworzone z nieruchomości wspólnej.
- Nieruchomość jest ubezpieczana od ognia i innych zdarzeń losowych, a wspólnota od odpowiedzialności cywilnej.
- Zarządca jest w stanie zagwarantować, że bieżące koszty zarządzania nieruchomością wspólną ( bez remontów ), ustalone w porozumieniu ze wspólnotą będą obejmować: koszty utrzymania porządku i czystości, koszt zużycia energii elektrycznej na nieruchomości wspólnej, ubezpieczenie budynku, wynagrodzenie zarządcy, koszty konserwacji, przeglądy: kominiarskie i gazowe. Ponadto Zarządca posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC związane bezpośrednio ze świadczeniem usług w szeroko rozumianym zakresie zarządzania.